Waarom een beoordelingsgesprek belangrijk is
Een beoordelingsgesprek voeren is van groot belang. Met dit gesprek wordt het mogelijk om onderstaande doelen te behalen.
Evalueren
Ten eerste is het een goed moment om verschillende presentaties te evalueren tijdens een beoordelingsgesprek. Hierbij wordt er gekeken naar de kwantiteit en kwaliteit van het geleverde werk van de medewerker.
Feedback geven
Zijn er bepaalde punten waar de medewerker nog aan kan werken? Dan kan dit op een persoonlijke en professionele manier aangegeven worden.
Motivatie bevorderen
Een beoordelingsgesprek is bovendien een uitstekend moment om aan de motivatie en beoordeling van de medewerker te werken.
Problemen bespreken
Ook eventuele problemen of conflicten op de werkvloer worden besproken tijdens een beoordelingsgesprek. Hierbij kan de werkgever of leidinggevende vragen naar de huidige situatie.
Doelen stellen
Tenslotte kan de werkgever of leidinggevende zich buigen over het stellen van nieuwe doelen.
Wat bespreek je tijdens een beoordelingsgesprek?
Tijdens een beoordelingsgesprek praten jullie over verschillende onderwerpen. Met name het functioneren van de medewerker staat centraal in dit gesprek. Verder buigen jullie je over afgelopen samenwerkingen, eerdere gesprekken en eventuele toekomstplannen. Vaak besluit de werkgever of leidinggevende welke exacte onderwerpen op de planning staan. Ben je als medewerker het liefst goed voorbereid op je beoordelingsgesprek? Dan kun je natuurlijk voorafgaand altijd even vragen welke onderwerpen aan bod zullen komen.
Hoe bereid je je voor op een beoordelingsgesprek?
Natuurlijk haal je het liefst zo veel mogelijk uit een beoordelingsgesprek, niet alleen als werkgever of leidinggevende maar ook als medewerker! Als werkgever of leidinggevende is een dossierstudie zeer aan te raden. Zo is het verstandig om voorafgaand het gesprek in het werk van de medewerker te duiken. Misschien zijn er wel relevante documenten waar je nog op wilt terugkomen. Als medewerker is het aan te raden om een zelfbeoordeling vooraf het gesprek uit te voeren. Wat vind je zelf van jouw afgelopen prestaties? Zijn er sterke of zwakke punten? Tenslotte is het vaststellen van aandachtspunten tijdens het beoordelingsgesprek een échte must. Dit is in dit geval de taak van de werkgever of leidinggevende. Op die manier kunnen jullie een gestructureerd gesprek voeren.
Welke vragen kun je stellen tijdens een beoordelingsgesprek?
Als werkgever of leidinggevende kun je zelf verschillende vragen opstellen voorafgaand het beoordelingsgesprek. Misschien heb je onderwerpen die je graag wilt bespreken of ben je nog op zoek naar inspiratie. In het laatste geval vind je hieronder een aantal veelgestelde vragen tijdens een beoordelingsgesprek. Dit kan je als werkgever of leidinggevende een handje op weg helpen, of helpt je als medewerker met de voorbereiding op je gesprek.
- Hoe vind je jouw werkzaamheden en ben je tevreden met je werk?
- Hoe kijk je terug op de afgelopen periode?
- Ben je alle eerdere afspraken nagekomen?
- Wat is jouw bijdrage aan het team?
- Op welke manier word je nog beter in je werk?
Contact opnemen