We zijn het ons vaak niet bewust, hoe makkelijk gewoontes erin sluipen. Goede gewoontes en helaas ook slechte gewoontes. Deze wetenschap wordt zeer succesvol toegepast in de huidige marketingbranche. Terwijl wij denken bewust voor een bepaald product te kiezen, worden we met slimme triggers onbewust verleid tot extra aankopen.
Hoe ons brein omgaat met gewoontes
In het boek ‘The power of Habits’ worden ‘gewoontes’ omschreven als keuzes die wij bewust maken op een bepaald moment. We stoppen dan met nadenken en gaan toch weer door met het maken van dezelfde keuze, vaak iedere dag. Een gewoonte wordt getriggerd door iets, waardoor het brein een bepaalde keuze maakt voor een routine om een bepaalde beloning te krijgen. In het begin gaat dit nog redelijk bewust, maar hoe meer de gewoonte is ingesleten, des te onbewuster de keuze wordt gemaakt.
Mijn brein denkt bijvoorbeeld in de vakantiestand bij ieder Duits bakkertje met een mooie vitrine “Oh lekker, Kaffee und Kuchen.” Niet dat ik het nodig heb, maar gewoon omdat het er is. Mijn ultieme vakantiegevoel.
Stoppen met nadenken gaat onbewust
Wetenschappers kunnen de hersenactiviteit meten tijdens het aanleren van een keuze routine. Het bekendste onderzoek is de proef waarin de rat zo snel mogelijk de route naar de chocolade moet vinden. In de 1e week werd tijdens de gehele routine veel hersenactiviteit gemeten. Na een week veranderde de structuur van de hersenactiviteit. Na de ‘klik’ (de trigger) was er nog een hoge hersenactiviteit. Tijdens de routine verminderde dit en bij het zien van de chocolade (de beloning) was er weer hoge hersenactiviteit.