Deep Democracy is van oorsprong ontwikkeld voor bedrijven door klinisch psycholoog Myrna Lewis om te komen tot inclusieve besluitvorming. Deze aanpak is erop gericht dat alle stemmen worden gehoord en dat alle expertise en kennis uit de groep wordt gebruikt voor duurzame oplossingen. Het voorziet in de behoefte om tot gedragen besluitvorming te komen en voorkomt een scheefgroei tussen de meerder- en minderheid. Haar onderzoek is uitgewerkt in het boek ‘Inside the No’.
Het CoCreatie Wiel is het resultaat van jarenlang onderzoek van Dr. C. Ehlen, dat zich richt op grootschalige innovatieprocessen tussen de onderwijssector en het bedrijfsleven. Het CoCreatie Wiel kent 18 succesfactoren voor samenwerking. Het is gebaseerd op een set karakteristieken van sociale interactie, zoals gedeelde normen en waarden, vertrouwen, wederzijds begrip en samenwerking, die mensen in staat stelt om elkaar tot voordeel te zijn (Anderson, 2008; Bourdieu, 1968; Cole- man,1990; Paldam, 2000).
Opgavegericht teamleren en Professionele identiteit zijn termen die onlosmakelijk verbonden zijn met Prof. dr. Manon Ruijters. Haar werk en dat van haar collega’s volgen wij op de voet. Haar werk richt zich op leren, professionaliseren, professionele identiteit, leiderschap, goed werk, professionele teams, teamleren, actieonderzoek, work-based learning en verandervraagstukken. De fasen van teamontwikkeling zijn aan het veranderen, doordat steeds meer teams te maken hebben met minder vaste teamcontext. Opgavegericht teamleren biedt een raamwerk om samen te leren en te realiseren.
De waarderende benadering, beter bekend als Appreciative Inquiry van David Cooperrider, is een veranderfilosofie met als centraal vertrekpunt dat een systeem zich positief ontwikkelt als mensen samen aan de slag gaan met twee basisvragen;
- Welke elementen hebben ervoor gezorgd dat we staan waar we nu staan?
2. Welke mogelijkheden bestaan er om het in de toekomst nog beter te doen?
Deze positieve aanpak voor teamontwikkeling kent het 4D model of het 4D proces; Discovery, Dream, Design, Destiny.
Ook de klassiekers mogen niet ontbreken in dit lijstje. Zo waarderen we de 5-fasen van teamontwikkeling volgens Tuchman, de Lencioni piramide, 5 frustraties van teamsamenwerking, het situationeel leiderschapsmodel van Hersey en Blanchard en de Persoonlijkheidstypen van Jung. Tevens zeer relevant voor inzicht in de lerende professional zijn de inzichten van de Self Determination Theorie van Decy en Ryan, Kenniscreatie van Bereider en Scardamalia en de Zone van de naaste ontwikkeling van Vygotsky. En nog veel meer. Eigenlijk is het te veel om op te noemen…