Soms lopen de emoties hoog op omdat er onbedoeld een mismatch ontstaat. Vaak gaat het om andere belangen, waardoor argumenten voor A
en B lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Daarnaast kan het vermijden van een conflict ervoor zorgen, dat we een beter idee zoals C misschien wel over het hoofd zien. Een goede discussie over de inhoud en het effect van een beslissing kan het team juist brengen tot het beste idee.
Maak conflicten functioneel
Het begint bij de bewustwording dat conflicten ook functioneel kunnen zijn. Het helpt het team juist relaties te versterken. Bespreek met elkaar wat ieders ervaring is met conflicten en wat het jullie als team kan opleveren.
Maak samen op een rustige en goede dag spelregels voor als je het samen oneens bent of als emoties oplopen.
Spelregels geven houvast. Je kunt als toehoorder van een ruzie bijvoorbeeld een spelregel benoemen. Bijvoorbeeld “We hebben afgesproken elkaar te laten uitpraten en in te grijpen als dat niet wordt gedaan. Ik grijp nu in.” Alleen deze interventie kan er al voor zorgen, dat de ruzie niet verder escaleert en de emotie minder wordt.
Wissel elkaars gebruiksaanwijzingen uit.
Hoe herkennen we aan jou dat je in de emotie schiet? Wat heb je dan nodig van de teamleden om jou heen? Het kleurenmodel van Insights Discovery of de DISC profielen kunnen hierbij helpen. Het geeft inzicht in de communicatiestijlen en creëert meer begrip voor de verschillende manieren van communiceren en conflicten aangaan.
Bespreek met elkaar wanneer het conflict functioneel is en wanneer het disfunctioneel wordt.
Wat zijn de eisen van een functioneel conflict en waaraan herkennen we een disfunctioneel conflict? Dit helpt bij het vormen van groepsnormen en waarden die bijdragen aan een veilige werksfeer, waarin teamleden functionele conflicten kunnen aangaan voor de gemeenschappelijke doelstelling.